Fontys Classics Internationale Jubileumrit – Tourtocht X

Startbordje

Fontys Classics Tourtocht X– Jubileum rit

Zaterdag 13 juni. Dag 1

 

(Verslag van Frank Brouwer en Thomas Strijbosch – MG Midget, startnr 5)

 

Op vrijdagavond belde Frank. Zijn rallypaard die veel Fontys Classics ritten heeft meegereden (BMW 2002) bleek kreupel. Er moest wat anders van stal worden gehaald. Dat betekende dat mijn MG Midget ingezet ging worden. Minder PK’s, minder ruimte maar wel wendbaar en zeker leuk om mee door de Ardennen te sturen. Met aardig weer in het vooruitzicht hoopten we open te kunnen rijden. Op zaterdagochtend was het nog wat proppen om alles mee te krijgen, maar uiteindelijk paste ’t prima. We vertrokken richting Spa en hadden flinke buien onderweg. De kap bleek voor 95% waterdicht…

 

Aangekomen op de camping brak het zonnetje door en dat zou niet meer weggaan. Na de lunch was het tijd om op pad te gaan. Andere keren navigeerde ik. Deze dag zouden we de rollen een keer omdraaien. En wat hebben we genoten. Via mooie weggetjes reden we door hele gave stukken van de Ardennen. Het wegdek liet soms te wensen over, maar dat hoort er helemaal bij in deze omgeving. We reden middels het punten en pijlen kortste route systeem. Frank zijn aanwijzingen waren duidelijk en hij herkende stukken uit de Boucles de Spa proeven. Wat een feest waren die klimmetjes, haarspeldbochten en af en toe zandpaden. Het liep lekker, we hadden het gevoel dat we de route onder controle hadden. De auto moest af en toe hard werken, maar snorde goed. Bij de pauzeplaats, bij de watervallen van Coo, konden we even bijkomen en werden er eitjes gekookt in de VW T2 bus van Vincent. Na de pauze gingen we weer op pad en belandden we uiteindelijk weer in Spa. Ik zou de kaart erbij moeten pakken om te vertellen waar we precies geweest zijn…

 

Met prachtig weer, toffe weggetjes en een lekkere BBQ werden we behoorlijk verwend op dag 1. Toen de tussenstand ’s avonds gepubliceerd werd bleek dat we bovenaan stonden en 1 routecontrole (bordje) gemist hadden. Dat betekende 25 strafpunten. We lagen goed op schema en keken uit naar dag 2…

 

 

 

 

 

Dag 2 (Frank) begon met het verplaatsen van een BMW omdat hij toch wel erg dicht bij de ingang van de tent stond. Daarna tijd voor ontbijt in de vorm van gebakken eieren.

De zondag moesten we via een punten route naar Eindhoven rijden, nu stonden er alleen geen bordjes onderweg maar alleen bemande tijdcontroles. De zondag hebben we de rollen omgedraaid Thomas ging navigeren en ik neem het stuurtje in handen. We begonnen met een verbinding etappe naar Luik, rustig wakker worden.

Vanaf Luik begon het spelletje. Omdat er alleen tijdcontroles stonden onderweg en de tijden niet heel erg ruim waren, betekent dat vlot doorrijden en vooral niet verdwalen. We waren van te voren gewaarschuwd voor het strakke tijdschema, dus direct van af het begin de navigator de tijd gegeven om de juiste route te zoeken zodat we niet teveel meters zouden maken. We hadden namelijk niet de juiste auto bij om verloren tijd goed te maken met pk’s. Het uitstekende navigeer werk resulteerde in het vinden van elke TC en ruim op tijd tot aan de pauze. De route was wellicht niet zo vol bochten als rond Spa, maar nu hoefde er niet gespeurd te worden naar bordjes….. gas erop dus! Bij het naderen van de pauze TC ging het nog bijna mis door een verkeerde inschatting van de ondergrond en te hoge snelheid (net als handrembochtjes is een hoge snelheid DE versier truc om chicks te scoren) waren beide knieschijven van Gerlof bijna gebroken. Gelukkig stond hij op ruime afstand en zijn beide knieschijven nog heel, de camping stoel moest wel wijken voor de Midget.

Na de pauze met gebakken eieren was het tijd voor de 2e etappe van de dag. Nog steeds heerlijk weer om open te rijden met de cabrio. Hetzelfde systeem als de eerste helft, alleen kostte het wat moeite om er weer in te komen waardoor we enkele minuten te laat waren bij de TC. Het was tijd om niet meer fout te rijden en wat gas bij te geven. De volgende TC hadden we al minder tijd verloren dus het ging de goede kant op. Ondanks een lastige wegafsluiting die wat meer tijd kostte. Na verloop van tijd begonnen we toch te twijfelen… Tijdens de eerste etappe van de dag hadden we toch meer TC gehad? De zoekcirkel bij de punten werd steeds groter… Op een gegeven moment nog maar 3 punten te gaan en we moesten nog 3 TC’s als we hetzelfde aantal wilden hebben als vanochtend. Toen nog snel even wat rekenwerk gedaan; we konden 2 TC missen en nog steeds eerste staan dankzij een hele goede eerste dag. Dus maar doorrijden. Vanaf de laatste punt/TC een verbinding etappe naar de Horsten in Eindhoven. Daar verzameld om daarna door te rijden naar het avondeten. Toen bleek dat we de eer hadden om de Fontys Classics wisselbokaal mee naar huis te nemen. Uiteindelijk hebben we 1 bordje gemist en waren we in totaal 6 min te laat, dus wel alle TC gehad op zondag. Dat betekent 31 strafpunten op 2 dagen rally, een resultaat waar wij tevreden mee zijn.

 

Voor de uitdaging zou het leuk zijn als we de volgende keer meer competitie zouden hebben. Dus meld je aan voor de volgende Fontys Classic rit op zondag 29 november………….

 

download de eind uitslag van Tourtocht X

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s